akvareller

Tegne og malekurs

Ved å tegne å male utvikles barnas indre billedverden og ferdigheter på ulike områder. Alle kan tegne, det er en evne som kan læres og utvikles av alle mennesker.

Via ulike teknikker vil elevene med utgangspunkt i seg selv lære å se på ny måter. Å tegne er å se!

Tegne- og malekurset passer både for nybegynnere og viderekomne.

Med utgangspunktet i eksperimentering med materialer og teknikker, skal elevene lære om det grunnleggende innen tegning og maling, samt utvikle sine kreative ferdigheter og indre billedverden.

Elevene kommer til å jobbe i en gruppe i en rolig og avslappet atmosfære, hvor de blir kjent med hverandre og lærer sammen. Tegning og maling er en kreativ og morsom aktivitet, og læreren skal tilpasse kurset til hver enkel elev. Alle blir inkludert i prosessen på den måten som passer dem best.

I timene skal vi lære om:

• å jobbe med akrylmaling, akvarell, blyanter, kull, blandede materialer m.m.

• å utforske forskjellige tegne- og maleteknikker

• det grunnleggende innen komposisjon, form, farger, lys og skygge

Lærer som underviser legger stor vekt på å jobbe frem gleden ved det å tegne og male. Trygghet, frigjøring og lekenhet er nøkkelord. Oppfølging og utvikling av det særegne ved hver enkelt elev har stor verdi.

I undervisning med barn er det ekstra viktig å dra inn lekenhet og maleglede. Flink pike syndromet har ingen adgang. Hos oss får alle elever samme oppmerksomhet uansett nivå. Det er lysten og gleden over å male som skal jobbes frem og få vokse.

Praktisk informasjon

Tid:

Kurs 8-11 år: Torsdag 17.00-18.15​

Kurs 11-13/14 år: Torsdag 18.30-19.45

Gruppene kan bli satt sammen hvis for få antall elever på hver gruppe. Påmeldte får i så fall beskjed god tid i forveien.

Vårsemester: 1.kursdag uke 5 - uke 17 (12​ uker)
Høstsemester: 1. kursdag uke 38 - uke 48 (10 uker)

Sted: Kastellet skole, kunst og håndverksalen, bygg A.

Kursoppstart forutsetter minimum 5 deltagere.

Har du spørsmål til kurset send oss en mail post@nordstrandkulturskole.no